Indul a Crossrail TBM

Már valahol írtam régebben, hogy Londont “nemsokára” (hat év múlva ha nem csúszik tovább a program), egy új, nagyrészt földalatti vasút fogja átszelni. Ez lesz a Crossrail. A BBC-n jelent meg nemrég egy cikk, hogy az alagútfúró gépek (TBM – Tunnel Boring Machine [alagút-untató {boring = fúró, de untató is} lol]) nemsokára útjukra indulhatnak. Az alábbi képen látható, hogy hogyan működik egy TBM, és mekkora is. Egyébként két hete láttam őket én is, mert Paddington mellett vannak kirakva a metróvonal mellett. Bazi nagyok :)

Mi van a képen?

  1. Vágófej – ez forog
  2. Földmozgató fej
  3. Előre gyártott betonelemeket a helyükre rakó “kar”
  4. Az előbbi betonelemeket hidraulikusan a helyükre erőltető rendszer
  5. A megmozgatott földet elszállító szalag
  6. A 3/4-es pontokban említett betondarabokat az első részhez szállító egység.

Ezen kivul a kep jobb alsó sarkában látható az ember arányos mérete.

A két fúrógép heti kb 100 métert haladva három év alatt fogja kiásni az alagutakat. Érdekesség, hogy a gépeket egy-egy húszfős csapat irányítja/kezeli, és mindegyiknek saját wc-je és konyhája is van. A gépek súlya egyenként 980 tonna. Ez kb 82 db csuklós Ikarus [280] súlya – üresen persze.

A gépek ára kb tízmillió font, a hasznos élettartamuk végeztével a gyártó visszavásárolja őket, majd felújítás után újra eladja – valaki másnak. A terv szerinti térképet lásd lejjebb.

A legnagyobb alagútmélység 40 méter korul lesz.

A vonaltérkép alább:

Reklámok

Kommenteket kérek!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s