Kultúrelvont gyerekek

Megint csak egy BBC-n megjelent hírt gondoltam prezentálni. A cikk azt ecsetelgeti, hogy az angliai gyerekek mekkora nagy része éli le a gyerekkorát úgy, hogy elkerüli a kultúréletet. Sok számadat következik. Konkrétan a gyerekek [5-12 éves korosztály] 40%-a sosem járt művészeti galériában. 25%-a sosem volt színházban. A szülők negyede úgy gondolja, hogy nem érdekelné a csemetét a dolog. Amellett csendben megjegyzem, hogy azt a negyednyi szülőt meg tudom érteni. Amikor jóval kisebb voltam anyámék párszor elvittek egy jazz fesztiválra ami egy hosszhétvégés banzáj volt, sokáig tartó hangos koncertekkel, olyan zenei témában ami egyrészt akkor nagyon távol állt tőlem, másrészt sokszor egy kb tíz éves gyerek számára későig tartó zenebona volt, amikor én már aludni akartam. Gondolom mindenkinek elég tökéletlenül sült el a dolog.

A gyerekek 17%-a sosem volt múzeumban, és kb a tizedük sosem tette ki a lábát a szúlóvarosából. Ez utóbbi azért gáz szerintem. A múzeumok azért jobbak a korábban említett jazz-fesztiváltól, nincsenek sokáig nyitva, nem hangosak, és elég nagy a felhozatal. Csak épp drágák, és ez az amit a cikk nem említ túl bőven. Bár az angol lakosság 90%-a urbanizált, tehát városban lakik, azért ebbe a nagyon kis varosok is beletartoznak, ahol sokszor nincs múzeum, de leginkább nincs galéria, koncertterem, stb. Egy 50km-es vonatozás fejenként (oda-vissza) kb £25. Egy kétgyerekes család esetében gyerekkedvezménnyel ez kb £75. A múzeumi belepök nagyon attól függenek hogy ki hova megy, de mondjuk a gyerekeket esetleg érdeklő tömegkozlekedési múzeum belépője felnőtteknek £10/fő, gyerekeknek ingyenes. A TfL napijegy kb £7/fo. Ez eddig £123 és meg senki nem evett semmit. Ez sokaknak drága mulatság családi szinten. A szülök negyede egyébként azt mondta, hogy nem tudjak megengedni maguknak az ilyesmi szórakozást. Nem lep meg. Érdekesebb, hogy 18% szerint a gyerek “túl fiatal a kultúrához”. Azért a közlekedési múzeum majdnem minden fiút leköt. :)

Amit egyebek mellett érdekesnek tálaltam, az az, hogy a “milyen kulturális dolgokban vett reszt a gyerek?” kérdésre a top 4 mind olyasmi volt mint hangszeren játszani tanulni, balettezni tanulni (egyik sem olcsó mulatság), stb. Érdekes lett volna többet megtudni arról, hogy milyen demográfiai hátterű embereket kérdeztek meg, mert a hangszer/balett/festés/éneklés mind kb 20-25%-os gyakorisággal fordult elő, ami feltételezi hogy vannak átfedésék, és így elég sok a gazdag ember a megkérdezettek közt. Szerintem.

Kultúrelvont gyerekek” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Amikor munkanelkuli voltam :), sokat jartam muzeumba – merthogy ami nagy es nemzeti, az javareszt ingyenes is. Egyszer meg egy muveszettorteneti oran is reszt vettem. :) Vannak torpe csoportok a Museum of Londonban is (hazajaro vendeg voltam, amig a kornyeken dolgoztam), nekem az volt a benyomasom, hogy az iskola viszi a gyerekeket. Persze nyilvan fokepp a londoni gyerekeket…. Hm.

    • Igen ez jogos mondjuk, emlekszem en is hogy eleg sok gyerkocot lattam a termeszettudomanyiban meg ugy altalaban a South Ken kornyeki muzeumokban. De hogy hova valosiak az passz. Valszeg londoniak mondjuk mert egy egesz osztalynak kifizetni egy csomo utazasi koltseget draga lenne. Persze nem elerheto de erdekes volna regionalis lebontasban latni az adatokat.

Kommenteket kérek!

